Sunday 26 February 2012

PERTAMA 2012:TAHNIAH SEMUA



Sekalung penghargaan dan tahniah buat Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia Jordan (MPPMJ) dengan kerjasama Education Malaysia Jordan & Kedutaan Malaysia Di Jordan diatas pengajuran Persidangan Tahunan Mahasiswa Malaysia se-Jordan (PERTAMA) kali ke-Enam 2012 yang mampu menarik perhatian besar masyarakat malaysia di Jordan,tidak dilupakan gandingan barisan Panelis yang hebat lagi mantap 1)Ustaz Anhar Bin Opir,2)Prof. Madya Dr Abu Hassan Hasbullah,dan 3)Ustaz Nazrey Johani.

Tidak ketinggalan,Jutaan ucapan tahniah buat semua ahli persidangan PERTAMA 2012 kerana kita semua telah berjaya untuk memeriahkannya,tanpa akar pokok yang mampu berdiri teguh,tanpa peserta apalah PERTAMA 2012.



Mehnah & Tribulasi Lumrah Perjuangan

 Sepanjang mengikuti perkembangan persiapan PERTAMA kali ke-Enam melalui media rasmi program samaada di Facebook mahupun blog,pelbagai polemik yang timbul bermula dengan soal Yuran penyertaan yang tinggi,jual beli tempat duduk kerana "ketidakpuashatian" dan lain-lain isu yang timbul.Seolah-olah program PERTAMA kali ke-Enam 2012 yang "bakal" dilaksanakan akan berjalan dengan hambar,lesu dan tidak mempunyai apa-apa momentum.

Namun Jutaan penghargaan secara 'urgensi' perlu dikalungkan kepada barisan Ahli Jawatankuasa Kerja PERTAMA kali ke-Enam 2012 samaada Induk mahupun unit-unit kecil kerana dengan kesungguhan dan ketekunan mereka mengharungi hari-hari sejuk di bumi Jordan semata-mata untuk melihat para ahli persidangan mendapat kepuasan layanan yang paling maksimum.

Secara jujur seorang sahabat meluahkan rasa,sebelum menjejak kaki ke Dewan Al-Kindi,Universiti Yarmouk dirinya merasakan bahawa yuran yang dikenakan sebanyak 15 JD yang mampu menanggung tambang coester ke universiti selama sebulan dihabiskan semata-mata untuk program PERTAMA 2012 selama 2 hari adalah sia-sia dan terlalu mahal,akan tetapi pandangan peribadi berputar 360 darjah mengubah persepsi terhadap program PERTAMA 2012 yang kali pertama diikuti,15 JD yang dikeluarkan tidak terasa dan terlalu amat tidak berpadanan dengan pengisian ilmiah yang diperolehi."Don't Jugde a book by its cover".

Ruang dan Peluang Jangan disia-siakan.

Sekalung tahniah juga buat Team Falafel Production yang telah berjaya merangkul tempat pertama dalam pertandingan Islamic Short Filem Contest (ISFC-Jordan),amat membanggakan kerana dengan pemilihan tema jalan cerita yang berbeza dan mungkin tidak terfikir oleh peserta-peserta lain mampu mengatasi otai-otai video yang lain -Tahniah Dan Syabas-.

kamu semua telah membuktikan bahawa ruang yang selama ini dikatakan sempit mampu diluaskan,dengan dominasi mahasiswi didalam video tersebut,tetap masih mampu menjaga batas-batas syara' yang digariskan,sekali lagi -Tahniah dan Syabas- semoga terus maju untuk masa akan datang.  

Setiap ruang yang ada perlu dijadikan peluang bukanlah alasan,pemudah bicara,pelbagai tohmohan diberikan kepada media baru contohnya Facebook (Laman Muka Buku),pelbagai ancaman diberikan terhadap medium baru dakwah ini,bermula dengan asakan bahawa pencipta laman sosial  tersebut  adalah seorang yahudi Mark Zuckerberg,sehinggalah kepada terma-terma buruk yang secara kesampingannya datang dalam laman sosial ini.

Lebih mudah jika kita faham bahawa pisau dan pedang itu adalah objek yang tajam,yang mana digunakan suatu ketika dahulu sebagai alat peperangan,digunakan juga untuk proses penyembelihan dan pemburuan,jalan-jalan penggunaan yang dinyatakan tidaklah menentang syara' kerana berperang untuk mempertahankan agama adalah wajib,penyembelihan dan pemburuan pula suatu etika yang dibincang khusus didalam kitab-kitab Fiqh,akan tetapi sekiranya pisau dan pedang tadi digunakan pada jalan pembunuhan,pertengkaran dan perkelahian makanya secara jelas kita mampu melihat kerosakan dan kemusnahan yang berlaku,wallahu'alam.

Kesimpulannya,bukan alasan yang perlu dirisaukan,akan tetapi peluang perlu diutamakan,
setiap daripada kita mempunyai peranan masing-masing dalam mempertahan dan menegakkan Deen Islam melalui apa sahaja ruang yang ada, Facebook, Blog, Twitter, Yahoo!, Video, 
Filem, Nasyid, Ceramah,Tazkirah,Tafqquh dan sebagainya,setiap ruang ini perlu digunakan 
semaksimu mungkin demi manfaatnya dalam perkembangan Deen Islam.  

Resolusi Penting Daripada Persidangan.

Secara rasmi ahli persidangan telah bersepakat dengan Empat perkara penting sebagai resolusi daripada PERTAMA 2012:

1. MPPMJ harus menubuhkan kelab media se jordan yang mempunyai hubungan langsung dengan industri seni di malaysia.
2. MPPMJ harus memperkasa media.
3. MPPMJ harus menghantar memorendum menuntut kebebasan media di malaysia kepada pihak berwajib.
4. MPPMJ harus menggalakkan penyelidikan ilmiah dan lapangan seni di kalangan ahli

Keempat-empat resolusi yang disepakati amat bertepatan dengan kehendak arus semasa,tetapi kita mungkin terlepas pandang bahawa,satu resolusi mudah perlu terus digerakkan dengan segera iaitu --menjejak bumikan idea dan peluang yang ada serta menyegerakan gerak kerja secara fardhi mahupun jama'ie- .

Mari bersama-sama kita bersekutu untuk melakukan perubahan demi Islam yang tecinta.

5 Rabiul Akhir 1433/27 Februari 2012
Abdul Hakim Othman.
Bayt Solah Al-Kholidi,Amman.

1 comment:

  1. rase rugi pulak x pergi PERTAMA...tapi xpe "ilmu ada di mana2 dan yg percume itu selalunya jarang orang perasan akan keistimewaan itu kerana ianya percuma"

    ReplyDelete