Sunday, 18 August 2013

Nasi Maqlubah |Resepi|

Nasi

Bahan A

1½ ekor ayam besar.(potong 4)
45  gm rempah kari adabi. (untuk rebus ayam)
3    inci  halia diketuk.
8    cawan air.
1½ sudu makan garam.
Cengkih, kulit manis dan buah pelaga.

Bahan B

1    kg beras basmati.(dibersih)
½   kg bunga kobis. (potong agak besar)
½   kg ubi kentang.(belah 2)
2-3 biji terung bulat.(kecil)(belah empat)
5    labu bawang besar.(potong kuib)
5    ulas bawang putih.( dihiris nipis)
2    bungkus rempah kari daging peladang.
3    sudu gula.
1    sudu besar serbuk lada hitam.
1    sudu kecil serbuk kunyit/ safron.


Gambar Hiasan.

   Cara :
  1. Campurkan semua bahan A ke dalam periuk – direbus hingga ayam separuh masak.
  2. Dengan minyak yang agak banyak, goreng satu persatu bunga kobis, ubi kentang, terung, bawang besar dan bawang putih hingga sedikit layu. (Bahan B)
  3. Keluarkan sebahagian minyak , goreng beras hingga beras tidak melekat.
  4. Dalam periuk rebusan ayam yang telah separuh masak,- keluarkan rempah kasar dan halia.
  5. Masukkan ubi kentang, terung, bunga kobis, bawang,lada hitam kunyit, beras dan rempah kari. Gula, lada hitam dan kunyit.
  6. Bila masak terbalikkan periuk untuk dihidang. (kerana ayam dan sayur di bahagian bawah periuk)

Gambar Hiasan.

ACAR

        2     batang timun.
        1     batang carrot.
        1     biji sengkuang kecil.
        2     biji  buah tomato yang agak keras/hijau.
        1     labu bawang besar.
        2     biji lada merah.

     Cara :

  1. Semua bahan dipotong kiub kecil.
  2. Digaul bersama perahan limau kasturi, garam, gula dan cuka jika perlu.

Gambar Hiasan.


Selamat Mencuba!

Kg Binjai Berambu.
18 Ogos 2013.


Saturday, 17 August 2013

Akhir sejarah Cinta kita.|Pak M. Anis Matta|

Akhir sejarah Cinta kita,
Suatu saat dalam sejarah cinta kita,
Kita tidur saling memunggungi,
Tetapi jiwa berpeluk-peluk, 
Senyum mendakap senyum.

Suatu saat dalm sejarah Cinta kita,
Raga tidak lagi saling memerlukan,
Hanya jiwa kita sudah lekat menyatukan,
Rindu mengelus rindu.

Photo Kredit : Farid Suhaimi.

Suatu Saat dalam sejarah cinta kita,
Kita hanya mengisi masa dengan cerita,
Mengenang dan hanya itu,
Yang kita punya.

Suatu saat dalam sejarah cinta kita,
Kita mengenang masa depan bersama,
Ke mana cinta akan berakhir,
Di saat tidak ada Akhir.

(Ustaz M. Anis Matta, Presiden PKS)

Thursday, 25 July 2013

"Nikah Gantung". ||Catatan yang terbuka kepada perbahasan dan kritkan||


Tulisan saya ini hanya sedikit – sebanyak daripada pendengaran dan pembacaan yang daripada sumber yang terbatas berkaitan “Nikah Gantung”. Antara faktor kekurangan sumber adalah kerana “Nikah Gantung” tidak dibincangkan secara khusus dalam bab yang khusus.

#Istilah : "Nikah Biasa" - (nikah yang difahami masyarakat umum)

Pengenalan.

Perkahwinan adalah satu nikmat yang besar dan salah satu tanda kebesaran Allah yang dianugerahkan kepada hamba-Nya. Ia juga merupakan satu sunah para rasul dan nabi-nabi. Islam telah menjelaskan kepentingannya dan telah menerangkan banyak kali tentang kesannya yang amat besar dalam al-Quran dan hadis. Firman Allah s.w.t. :

Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir.[ar-Rum : 21]

Hikmah pensyariatan perkahwinan dalam Islam.

      1)      Memenuhi keperluan fitrah manusia.

Allah s.w.t. menjadikan manusia mempunyai keinginan seksual. Kaum lelaki berkeinginan terhadap kaum wanita dan begitulah sebaliknya.
Oleh sebab Islam adalah agama fitrah yang memenuhi tuntutan dan mengatur segala urusan manusia, ia mensyariatkan perkahwinan bagi menyahut seruan batin manusia dan menjadikan sebagai satu-satunya cara untuk melempiaskan keinginan tersebut.
Bahkan, di dalam Islam, amalan membujang dan kerahiban adalah diharamkan sama sekali sebagaimana yang dinyatakan dalam sebuah hadis Rasulullah s.a.w. :

Hadis Pertama.

Maksudnya : Nabi s.a.w. melarang seseorang membujang kerana beribadat. (Riwayat at-Tirmizi)

Hadis Kedua.

Maksudnya : Rasulullah s.a.w. menolak hidup membujang Uthman bin Maz’un kerana beribadat. Jika baginda membenarkannya, sudah tentu kami mengkasikan diri kami. (Riwayat Muslim & at-Tirmizi)

     2)      Mengembangkan masyarakat Islam dengan keturunan yang soleh dan generasi terdidik.

Islam mengajak umatnya meramaikan keturunan yang merupakan antara matlamat untuk membentuk masyarakat yang digeruni kerana kehebatannya. Ini bersandarkan kepada hadis Nabi s.a.w. :

Maksudnya : Kahwinilah wanita yang subur dan penyayang, sesungguhnya aku berbangga dengan kamu sebagai umat yang ramai pada hari kiamat. (Riwayat Abu Daud, al-Nasaie, Ahmad & Ibn Hibban)

Perkahwinan di dalam Islam juga bertujuan untuk mengembangkan masyarakat kepada generasi anak-anak yang dilahirkan oleh ibu bapa yang penyayang dan belas Ehsan serta berusaha mendidik akal dan mengembangkan bakat mereka. Hal ini adalah lebih baik daripada anak-anak yang lahirnya di ceruk-ceruk yang tersembunyi dan gelap, yang merupakan mangsa keruntuhan nafsu serakah zina. 

     3)      Mewujudkan ketenangan jiwa dan ketemteraman rohani.

Perkahwinan yang menurut syarak dan terhormat akan menghasilkan ketenangan dan ketenteraman dalam diri (Mawaddah, Rahmat dan Sakinah). Firman Allah s.w.t.

Maksudnya: Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir.[ar-Rum : 21]

As-Syahid Syed Qutb r.hm menyebut “Penjelasan al-Quran yang lemah lembut menggambarkan hubungan lelaki dan perempuan ini dengan gambaran yang amat menarik, seolah-olah gambaran ini diambil dari lubuk hati dan perasaan: “Supaya kamu tenang tenteram bersamanya dan Dia jadikan di antara kamu rasa kemesraan dan kasih sayang”.

Firman Allah s.w.t. :

Maksudnya : Mereka adalah pakaian bagimu, dan kamu pun adalah pakaian bagi mereka. [al-Baqarah : 187]

Ayat ini menatijahkan bahawa suami isteri sebagai pakaian bagi pasangan masing-masing kerana mereka saling melindungi, keperluan suami terhadap isteri dan isteri terhadap suami adalah seperti mana keperluan mereka kepada pakaian.

Jika pakaian menutup keaiban tubuh badan dan menjaga daripada kesakitan, suami isteri pula akan menjaga kemuliaan pasangannya, memelihara kehormatan dan memberi kerehatan serta ketenteraman.
  
     4)      Memelihara daripada kemerosotan dan keruntuhan akhlak.

Syeikh Abdullah Naseh Ulwan menyebut di dalam kitabnya Tarbiyatul Aulad : “ Dalam perkahwinan, masyarakat akan terselamat daripada keruntuhan akhlak, individu aan terpelihara daripada perpecahan masyarakat,. Oleh yang demikian, jelaslah kepada kita bahawa setiap orang mempunyai kefahaman serta akal fikiran. Apabila nafsu seks dipuaskan dengan sistem perkahwinan yang ditentukan oleh syariat dan perhubungan yang halal, kita pasti melihat suatu umat yang mempunyai sifat-sifat terpuji serta akhlak yang mulia. Amat sesuai untuk menjalankan tugasnya serta memikul tanggungjawabnya, sebagaimana yang diminta oleh Allah s.w.t. darinya.”
      
      5)      Mengembangkan institusi kekeluargaan dan mengeratkan semana bekerjasama.

Melalui perkahwinan, akan meluaskan hubungan kekeluargaan dua buah keluarga akan bertemu dan bersatu serta membentuk ikatan kekeluargaan baru yang saling menyayangi, hasil daripada pembentukan baru tersebut.

“Suami isteri akan saing bekerjasama, isteri akan membantu suaminya, seperti menguruskan makan, minum, pakaian, tempat tinggal, mendidik anak-anak serta menjaga rumah tangga. Suami pula memenuhi keperluan isteri, seperti memberi nafaqah, melindungi memelihara dan menjaga maruahnya.”

Secaranya ringkasnya, kelima-lima perkara yang telah digariskan di atas merupakan tujuan/hikmah sesebuah perkahwinan. Oleh itu, matlamat sebuah perkahwinan adalah mencapai perkara-perkara yang telah digariskan di atas.

Gambar Hiasan.


Pengertian Nikah.

Nikah dari segi bahasa ialah dakap dan bertaut. Oleh itu, apabila dikatakan pokok-pokok itu bernikah, ia 
bermaksud bertaut antara satu sama lain.

Dari sudu syara’ pula, nikah ialah akad yang mengharuskan hubungan suami isteri yang dibenarkan oleh syara’.

Ia diistilahkan sedemikian kerana nikah mengikat dan merapatkan hubungan individu. Orang arab menggunakan lafaz nikah dengan maksud bermesra dan bersetubuh.

Namun, makna nikah yang dihendaki sebenarnya ialah akad, manakala penggunaannya dengan makna persetubuhan itu adalah secara kiasan. Al-Quran apabila menggunakan perkataan nikah tidak semata-mata mengisyaratkan kepada persetubuhan, bahkan ia merangkumi sebuah akad perkahwinan. Sebagaimana firman Allah s.w.t. :

Maksudnya : Wahai orang-orang yang beriman! Apabila kamu menikahi perempuan-perempuan yang beriman, kemudian kamu ceraikan mereka sebeum kamu mencampuri nya, maka sekali-kali tidak wajib atas mereka bagimu yang kamu minta menyempurnakannya. [al-Ahzab : 49]

Maksud kahwin dengan perempuan-perempuan yang beriman adalah akad nikah dengan mereka. Hal ini berdasarkan maksud ayat: “Kemudian, kamu ceraikan mereka sebelum kamu menyentuhnya,” iaitu menyetubuhinya.

Berbezakah "Nikah Gantung" dan Nikah(yang difahami masyarakat umum)

Pertamanya, istilah "nikah gantung" yang agak popular akhir-akhir ini adalah merupakan satu istilah yang berbentuk 'Uruf setempat. asal bagi sebuah akad pernikahan adalah suami isteri akan tinggal bersama, suami wajib menanggung nafkah isteri (keluarga) dan segala hal-ehwal isteri adalah dibawah tanggungjawab suami.

Dari sudut akad. Akad "nikah gantung" tiada perbezaan dengan akad nikah yang biasa diamalkan oleh masyarakat umum, dari sudut rukun, "nikah gantung" juga perlu memenuhi 5 rukun.

S - Suami.
I - Isteri.
S - Saksi.
W- Wali.
A - Akad.

Namun, selepas akad, yang membezakan antara "nikah gantung" dan nikah biasa adalah, apabila selesai akad, pasangan yang bersetuju untuk menjalani "nikah gantung", mereka akan tinggal berasingan dalam satu tempoh masa yang telah dipersetujui oleh kedua-dua belah pihak. Dan ketika masih tidak lagi tidak bersama, suami tidak perlu menanggung apa-apa nafkah keatas isteri.

Bilakah suami wajib menanggung nafkah isteri?

Syeikh Sayyid Sabiq r.hm didalam Fiqh Sunnah menggariskan 5 syarat yang mewajibkan seorang suami menanggung nafkah keatas isterinya :

1) Akad Nikah yang sahih.
2) Isteri telah menyerahkan dirinya kepada suaminya.
3) Isteri telah membenarkan dan mengizinkan kepada suaminya untuk menikmati dirinya.
4) Isteri sedia berpindah ke mana sahaja tempat yang dikehendaki oleh suaminya.
5) Kedua-dua suami isteri masih mampu melaksanakan kewajipan sebagai suami isteri (Istimta') iaitu          hubungan kelamin.

Dimana sandaran "Nikah Gantung" ?

Perkahwinan Rasulullah s.a.w. dan Aisyah r.ha

Sebahagian yang menyebut berkaitan 'Nikah Gantung", mereka menyandarkan perkara ini kepada sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari r.hm didalam kitabnya dibawah bab perkahwinan Nabi s.a.w. dengan Aisyah r.ha.

Yang mana, didalam hadis tersebut Saidatina Aisyah r.ha menceritakan bahawa Nabi s.a.w. telah berkahwin dengannya ketika usianya 6 tahun ketika mereka berada di Makkah, dan Nabi s.a.w. telah bersama dengannya ketika usianya 9 tahun dan pada masa itu mereka telah berhijrah ke Madinah.

"Setelah memperolehi kemenangan yang gemilang dalam perang badar, kaum muslimin menyaksikan sambutan majlis perkahwinan Rasulullah s.a.w. dan Aisyah. Majlis ini berlangsung pada bulan syawal tahun ke-2 hijrah. Pengantin perempuan kemudiannya diiringi ke rumah Nabi s.a.w.". (Petikan buku : Aisyah yang cerdas & dicintai, Ahmad Ibnu Salim Baduwilan)

*Penjelasan Dr Abdul Basit Abdul Rahman h.zh (Abu Anas) berkaitan perkahwinan Rasulullah s.a.w. dan Aisyah r.ha.


Syeikh Sayyid Sabiq r.hm menyebut : "Sesungguhnya Nabi s.a.w. berkahwin dengan Aisyah r.ha dan menggaulinya selepas 2 tahun (selepas akad nikah), dan ketika 2 tahun itu, Nabi s.a.w. tidak menanggung sebarang nafkah sehinggalah mereka bersama dan Nabi s.a.w tidak menggantikan apa yang nafkah yang gugur ketika 2 tahun (Yang berlalu)  tersebut".

Bersandarkan kepada hadis perkahwinan Rasulullah s.a.w. dan Aisyah r.ha, maka muncullah pendapat yang mengharuskan "nikah gantung" dengan syarat, perkara itu perlulah dipersetujui oleh kedua-dua belah pihak - Suami Isteri-.

Faktor kewujudan "Nikah Gantung" pada masa kini.

Jika dinilai pada hadis Rasulullah s.a.w. berkahwin dengan Aisyah r.ha pada usia 6 tahun dan bersama ketika usia 9 tahun, boleh dikatakan faktor berlaku penangguhan tinggal bersama itu atas dasar usia. Namun, pada hari ini, jarang didengari dalam masyarakat bahawa wujud pasangan yang berkahwin pada usia terlalu muda atau dalam bahasa lain, usia yang belum matang.

Hari ini, perbicangan "nikah gantung" lebih berbalik kepada keadaan persekitaran masyarakat dan gaya pandang masyarakat terhadap cinta dan kahwin. Kalau dulu, ibu bapa sukakan anak-anak mereka dipermudahkan urusan perkahwinan, tiada syarat  yang ketat, tiada mahar yang mahal tiada pula karenah birokrasi yang menyusahkan proses perkahwinan.

Akan tetapi, bilamana masyarakat mula memandang bahawa perkahwinan sesuatu yang susah dan payah (Tidak dinafikan tanggungjawab dalam sebuah perkahwinan adalah suatu perkara yang besar dan amanah yang akan disoal), maka proses menuju gerbang perkahwinan juga disusah-susahkan.

2-3 tahun bertunang sebabnya, belum tamat belajar, belum bekerja, belum ada pendapatan tetap dan lain-lain alasan, akhirnya, perkara haram terlalu mudah untuk dicapai, pelacuran menjadi satu bidang pekerjaan, penzinaan seolah-olah berlalu bagai tiada jalan penyelesaian, anak luar nikah dipaparkan akhbar hampir setiap hari. Semua ini berbalik kepada individu dan masyarakat itu sendiri.

Oleh itu, cadangan memperkenalkan "nikah gantung" giat dijalankan bagi membendung budaya-budaya keji dalam masyarakat. Antara sasaran yang diletakkan adalah para mahasiswa yang berkeinginan untuk berkahwin namun belum mampu untuk menanggung pasangan, belum tamat belajar, belum sedia menimang cahaya mata.


Pro dan Kontra "Nikah Gantung".

Pro

1) Akad nikah telah menghalalkan perhubungan antara lelaki dan perempuan, makanya, telah tertutup sebahagian pintu fitnah.

2) "nikah gantung" merupakan altenatif yang baik bagi menyelesaikan budaya couple pada hari ini, daripada berhubung (Dating) dalam keadaan tiada sebarang ikatan yang sah disisi syara'. maka terlebih baiklah untuk pasangan couple memilih untuk menikah secara "nikah gantung".

Kontra

1) Sebagaimana yang disebut pada awal catatan ini, ulama telah menggariskan beberapa isi penting berkaitan maqasid/tujuan sebuah akad nikah, dengan terjalinnya "nikah gantung", sebahagian maqasid tersebut belum boleh dicapai dan sebuah ikatan perkahwinan.

2) Dari sudut yang lain, masyarakat akan mula bermudah-mudah dengan akad pernikahan, mungkin ada yang terfikir untuk saja-saja memilih "nikah gantung". lalu tidak dilanjutkan dengan perhubungan yang sempurna lalu ikatan akad nikah berakhir sekerat jalan.

3) Dalam masa yang sama, "nikah gantung" kurang mengajar kepada pasangan yang memilih untuk menikah gantung soal tanggungjawab. Dalam masa perkahwinan digantung, masing-masing masih membawa diri masing-masing dan belum benar-benar merasai dan menjiwai rasa tanggungjawab dan amanah sebuah perkahwinan.

Q & A tentang "Nikah Gantung".

1) Bolehkah pasangan yang memilih "nikah gantung" untuk keluar bersama?
Dibolehkan kerana pernikahan gantung adalah seperti pernikahan biasa, namun didalam "nikah gantung" hanya digantung beberapa perkara yang lain seperti ; 1) Nafkah Zahir. 2) Nafkah Batin.

2) Apakah status anak yang dikandung ketika "nikah gantung"?
Anak yang dikandung adalah anak yang sah taraf disisi syara' dan disisi undang-undang.

3) Bilakah "nikah gantung" dikira sebagai "nikah biasa"?
Apabila kedua-dua pasangan telah mula duduk bersama dan menjalankan tanggungjawab dan hak-hak kehidupan suami isteri yang normal.

4) Apakah disyaratkan persetujuan isteri dalam menjalankan "nikah gantung".
Asal kepada sebuah perkahwinan adalah ikatan yang dibina atas dasar keredhaan daripada kedua-dua belah pihak, makanya, persetujuan isteri adalah menjadi satu syarat untuk menjalani "nikah gantung". Jika sekiranya isteri tidak bersetuju, maka suami wajib menjalankan tanggungjawab seorang suami kepada isteri.

Kesimpulan.
Penulis dengan penuh rendah hati, dengan kekurangan pengetahuan dalam banyak perkara berpandangan bahawa "nikah gantung" adalah suatu altenatif yang amat baik dengan pertimbangan keadaan sekeliling dan persekitaran masyarakat pada hari ini.

Akan tetapi, penulis menetapkan bahawa kesesuaian "nikah gantung" adalah bergantung kepada individu-individu yang sememangnya mempunyai situasi yang berbeza. Bagi penulis, sebagaimana diawal catatan telah digariskan beberapa tujuan besar dalam sebuah ikatan perkahwinan, maka sebaik-baiknya perhubungan perkahwinan dijalankan dengan keadaan nikah yang difahami oleh masyarakat pada hari ini (Nikah biasa).

Namun, jika sememangnya terdapat halangan dalam menyempurnakan sebuah akad perkahwinan dengan "nikah biasa" dengan kekangan-kekangan tertentu, maka memilih "nikah gantung" merupakan pilihan yang baik daripada terus berhubungan tanpa sebarang perhubungan yang sah disisi syara'.

Al-Faqir ilallah.
Abu Abdir Rahman.
15 Ramadhan 1434 H.
24 Julai 2013/ Rabu.
Sweileh, Amman,

Dikemaskini pada 17 Ramadhan 2013 bersamaan 26 Julai 2013.

Pandangan Dr Maza berkaitan "nikah gantung".





Thursday, 20 June 2013

Catatan Syiria - Za'tari. |Mereka mangsa Kekejaman Bukan Pelarian|

"Esok ada yang free tak?"

"Ana tak guna lagi 5 kali peluang tidak hadir ke kelas tu ustaz". Tersenyum.

Idea "memanfaatkan" 5 kali peluang tidak hadir ke kelas ini bukanlah suatu yang dianjurkan, namun bila benar-benar diperlukan, manfaatkan dengan sebaiknya.

Asalnya rombongan kami Ber-6, termasuk Dato' Paduka Husam Musa.. Tiba di Mafraq, kami berjanji untuk mengambil 2 saudara kami di Stesen Bas Mafraq.. Mereka tiba dari Irbid dan kami pula tiba dari Amman.

Ke Za'tari..

Dari Stesen Bas Mafraq kami bertolak ke Za'tari, salah satu penempatan Pelarian Syiria di Jordan atau dengan bahasa yang betul adalah Kem Mangsa Penindasan Rejim Bashar Assad.  15 minit berlalu, kami tiba di pintu utama Kem Za'tari yang dikawal ketat anggota polis bersenjata dan tentera.

Pada mulanya kami memaklumkan bahawa kami hadir bersama salah seorang Ahli Dewan Undangan Negeri dan Juga Bekas Ahli Parlimen Malaysia -Dato' Paduka Husam Musa-, hampir 10 minit kami menanti di pintu utama.. Kami tidak mendapat kebenaran untuk masuk ke dalam Kem yang terletak hampir 2 Kilometer daripada pintu utama kem.

Ke Pintu Kedua.

"Takpelah, takde rezki kita nak masuk".

"Kita cuba pintu kedua". ujar Muhannid - Warganegara Syiria yang turut bersama kami-

Dengan penuh rasa harap, kami ke pintu kedua kem.. Sebelum apa-apa lagi, kami diminta berhenti dan diarahkan masuk melalui pintu utama..

"Curi" Masuk.

Setelah berbincang dalam kereta, kami bersetuju untuk sebahagian daripada kami masuk ke Kem dan sebahagian yang lain tinggal di luar.. Aku yang diamanah membawa kamera untuk rombongan tersebut diminta masuk bersama YB Husam dan Muhannid serta Imad -2 saudara Syiria-.

Sesampai di muka pintu utama, Imad -Saudara dari Syiria- menyibukkan diri untuk bertanya sesuatu pada pihak polis bagi mengalihkan perhatian, dan kami bertiga terus berjalan masuk tanpa memandang ke belakang.. 100 meter daripada pintu pagar utama, Imad datang dengan sebuah kereta sewa dan membawa kami ke pintu yang kedua selepas melepasi pintu utama.. Alhamdulillah, Berjaya!

Gambar Berbicara.


Dalam perjalanan ke penempatan Muhannid dan Imad, kami kurang berbicara.. Masing-masing melayan perasaan.. Aku pula dengan kamera.. Sesekali Muhannid memberikan sedikit sebanyak maklumat berkaitan Kem yang menempatkan 170,000 Mangsa Kekejaman Rejim Bashar.



Suasana di Pintu masuk Kem Za'tari.


Ribut pasir yang melanda agak menyukarkan pernafasan.


Salah seorang warga Kem sedang membersihkan lubang kumbahan dibelakang khemah keluarganya.


 Kanak-kanak perempuan mengisi bekalan air untuk kegunaan keluarga mereka.


 Sebahagian daripada waqaf Warganegara Saudi.


 Salah sebuah Masjid di Kem Za'tari. 



 "Jangan ambil gambar aku!".

 Bermain dibawah cuaca panas dan kering.

 Mereka sepatutnya ke sekolah.

"Ambil gambar aku".

 Dapur Jama'ie.

 Bekalan air minuman.

 Ditembak tentera Rejim Bashar.

 Keadaan kontena yang panas.

 Lubang air kumbahan dibelakang kontena.

 Kebersihan yang tidak terpelihara.

Tandas.

Pasar didalam kem Za'tari.

Ke Sekolah.

Sekolah.

Masjid.

"Masukkan dalam Al-Jazera, biar seluruh dunia tahu"..

Bendera Kebebasan Syiria.

Ribut Pasir.

Kem Za'tari.

Kem Za'tari.

Dato' Husam bersama Husam Junior.

Kebebasan.

Keamanan.

 Pintu Keluar.

Jalan perhubungan.


Sehingga ke hujung kem, Dato' Husam tidak berkata apa-apa, sehinggalah beberapa ketika beliau berhenti melayan sebak di hati, teresak-esak menangis..

Sungguh keras hati kita, tika tidak terhitung nikmat Allah s.w.t. yang dikurniakan kepada kita, namun kita lupa untuk bersyukur kepada-Nya.. Bahkan, ada masa kita meninggalkan perintah-Nya lalu melayani segala larangan-Nya..

Mereka bukan "pelarian".

Hari ini kita masih mengekalkan istilah pelarian kepada mereka yang keluar daripada Palestin, keluar daripada Somalia, keluar daripada Syiria, Keluar daripada Burma..

Bukan!

Mereka keluar bukan kerana mereka memilih untuk keluar, akan tetapi mereka terpaksa keluar meninggalkan tanah air mereka yang tercinta kerana penindasan rejim di negara mereka..

Mereka bukan pelarian, mereka adalah mangsa rejim, mangsa penindasan, mangsa kekejaman dan mangsa kezaliman.. Mereka adalah saudara se-Agama kita semua.

Doakanlah mereka!



Abdul Hakim Othman.
Sweileh, Amman.
21 Jun 2013.
12 Sha'ban 1434.

Saturday, 25 May 2013

Bersangka-sangka untuk Bahagia.

Kita sangka bahawa kereta besar itu membawa bahagia,

Rupa-rupanya yang membonceng motosikal kecil dikala hujan dan panas itu lebih bahagia,

Kita sangka bahawa rumah mewah itu membawa bahagia,

Rupa-rupanya yang tinggal di rumah kecil dan sederhana itu lebih bahagia,

Kita sangka bahawa gaji besar itu menjamin kebahagian,

Rupa-rupanya gaji yang kecil itu membawa manusia lebih bahagia dan tenang..

Betapa ramai manusia yang memiliki kereta mewah,

Namun hidupnya sengsara dengan hutang.



Betapa ramai manusia yang memiliki rumah yang mewah,

Namun keluarganya tetap berantakan bagai tiada penyelesaian.

Betapa ramai manusia yang tinggi nilai gajinya,

Namun tiada langsung selera makan..

Dimana silapnya?

Adakah kerana murahnya bahagia?

Adakah kerana kosongnya jiwa?

Bahagia itu Syurga dunia,
Letaknya di jiwa para hamba.

Bahagia itu suatu yang mulia,
Tempat suburnya juga pada bekas mulia.

Andai bahagia tidak mendekati si kaya,
Bukanlah kerana salahnya kekayaan,

Tapi silapnya pada jiwa sikaya,
jiwanya lupa pada hakikat perhambaan.

Jika benar inginkan bahagia,
Usahlah sekali-kali tunduk pada nafsu durjana.

Carilah hakikat bahagia dengan menjadi hamba,
Hamba kepada tuhan yang Maha Esa.

Semoga Hasanah di dunia dan di akhirat.

Abu Abdir Rahman.
25 Mei 2013.
Sweileh, Amman.

Thursday, 16 May 2013

Uji untuk Suci

Tidak semua Allah pilih hamba-hambanya untuk diuji dengan kesusahan, kesakitan, keperitan dan kesengsaraan.

Sungguh orang yang diuji dengan kesakitan dan kesusahan itu lebih beruntung daripada orang yang diuji dengan kesihatan dan kesenangan.

Untungnya orang yang diuji dengan kesakitan dan kesusahan adalah kerana dia sedar yang Allah sedang mengujinya, dia sedar yang Allah sayang padanya dan dia sedar bahawa Allah sedang mensucikan dirinya daripada dosa-dosa.

Orang diuji dengan kesakitan juga pasti berlipat ganjarannya, saat dia sakit, dia akan sabar dengan segala ketentuan Allah s.w.t., bila dia sihat, dia terus memanjatkan rasa syukurnya kepada Allah s.w.t..

Aturan Allah tidak pernah salah.. Bahkan disebalik percaturan itu pasti ada hikmah besar yang Allah ingin kurniakan kepada hamba-Nya yang terpilih.


Uji untuk Suci.

Meniti hari ditemani mentari,
Kadang-kadang tergelincir sendiri.
Bangun dan bangkit pun sendiri,
Cuba mengecapi hikmah ilahi.

Berjalan lagi mengejar impi,
Sampai dipertengahan kita diuji.
Diuji daripada terus berlari,
Diuji daripada terus berdiri.

Hati terguris didodoi sepi,
Cuba cuba jadikan mimpi,
Rupa-rupanya ia realiti,
Gurisan hati terus dikecapi.

Sabar!

Hidup bukan disini,
Hidup itu disana menanti.

Gelincir, guris, uji itu bukan sia-sia, bukan juga semata.
Allah datangkan ia sebagai tanda suci dari ilahi untuk abdi-Nya.

Syukur!

Syurga dunia itu pada Hati.
Tenang, damai, redha semua itu daripada-Nya.

Berjalanlah dan mintalah pada-Nya.

Al-Faqir Ila Afwi Rabbih,
Abu Abdir Rahman.
Sweileh, Amman.
16 Mei 2013.