Melepasi
ujian akhir subjek sirah nabawiyyah dalam semester pertama,subjek yang
kebanyakan kita melihatnya sebagai mudah dan ringkas namun sebenarnya sirah
nabawiyyah bukanlah seperti yang disangkakan,pelajaran dan pengajarannya
didalam dewan kuliyyah.
Kita
mungkin telah memahami dan menghafal semua teori yang terkandung dalam sirah
rasulullah s.a.w.,namun,Apa yang perlu kita sama-sama perhatikan adalah
bagaimana caranya untuk "memindahkan" sirah nabawiyyah itu kedalam
kehidupan kita sebagai individu muslim.didalam sirah nabi Muhammad s.a.w. kita
melihat banyak peristiwa-peristiwa besar yang berlaku kepada baginda
s.a.w. samaada perkara yang berkaitan individu mahupun berkumpulan.
Peristiwa-peristiwa yang berlaku
sepanjang hayat Baginda s.a.w. bukanlah semata-mata menjadi sejarah atau
biografi hidup tokoh biasa,tetapi,didalamnya terkandung seribu satu pelajaran
dan pengajaran yang perlu kita titik beratkan dalam kehidupan kita.
Kenapa Nabi Muhammad s.a.w.?
Timbul pula persoalan dalam benak fikiran kita,untuk
apa bersusah payah mengkaji sirah nabi Muhammad s.a.w,sedangkan,boleh sahaja
jika kita mengambil pengajaran dan pembelajaran daripada tokoh-tokoh dunia
terkemudian daripada nabi Muhammad s.a.w. yang terkemuka,mereka lebih hampir
kepada kita berbanding nabi Muhammad s.a.w. dari sudut masa.ianya lebih
memudahkan kita untuk mengenali mereka.hujah
ini hanya berdasar kepada logik semata-mata tanpa melihat justifikasinya.
Secara
ringkasnya,Dr Mustafa Sibaie dalam kitab kecilnya "Sirah Nabawiyyah:Pelajaran dan Pengajaran" ada menggariskan lima noktah penting
mengenai keistimewaan sirah nabi Muhammad s.a.w.,bukan semata-mata menjadi
keistimewaan bahkan lebih besar daripada itu,ianya menjadi hujjah untuk
sama-sama kita mencari Apa yang terkandung didalam sirah nabi Muhammad s.a.w.
dan memikirkan bagaimana cara untuk mem"praktik"kan dalam kehidupan
kita?.
1) Sirah Nabi s.a.w. istimewa
lantaran ia merupakan sirah yang menceritakan sejarah
nabi utusan Allah ataupun sejarah keagungan seorang tokoh islah yang paling
sahih.
2) Kehidupan Rasulullah s.a.w. pada
setiap peringkat hidupnya amat jelas; sejak
perkahwinan
bapa Baginda, Abdullah dengan ibu Baginda, Aminah sehingga Baginda s.a.w.
wafat.
3) Sirah Rasulullah s.a.w.
menceritakan perjalanan hidup seorang manusia yang
dimuliakan
Allah dengan risalah-Nya.Namun ia tidak mengeluarkan Baginda daripada sifat
kemanusiaannya.
4) Sirah Rasulullah s.a.w. meliputi
setiap sudut kemanusiaan yang dimiiiki manusia.
5) Sirah Muhammad s.a.w. adalah
satu-satunya sirah yang memberi dalil yang
tidak
diragui tentang kebenaran risalah dan kenabian Baginda kepada kita. Ia adalah
perjalanan
hidup seorang manusia kamil.
"sudah
terang lagi bersuluh",satu persatu hujah yang dibawakan kepada kita kenapa nabi
Muhammad s.a.w yang menjadi pilihan bukannya tokoh dunia yang lain yang lebih
dibanggakan dunia hari ini.
Untuk Apa?
Lebih
mudah jika kita memetik noktah-noktah penting daripada Dr Sa'id Ramadhan
Al-Buty dalam kitabnya "Fiqh Sirah An-Nabawiyyah",beliau menggariskan
lima noktah penting dalam memudahkan kita memahami tujuaan sebenar kajian dan
tela'ah kita dalam sirah nabi Muhammad
s.a.w.
1)
Memahami peribadi Nabi Muhammad SallaLlahu ‘alaihi Wasallam menerusi
penghidupan dan suasana hidup
baginda sendiri .
2)
Supaya manusia seluruhnya dapat meniru dan mengikut suatu contoh yang unggul
dalam segenap lapangan
hidup yang harmoni, dari itu juga dapat dijadikan sebagai dasar dasar hidupnya.
3) Semoga kupasan tentang kehidupan
Muhammad SallaL lahu ‘alaihi Wasallam boleh menolong manusia
memahami dan mengecapi isi kandungan Al-Qur’an
4) Agar setiap Muslim dapat
mengumpulkan seberapa banyak yang boleh perbendaharaan kebudayaan dan pengetahuan Islam yang sebenar
samada pengetahuan bersangkutan dengan ‘aqidah kepercayaan,hukum-hakam dalam Islam atau
tatasusilanya.
5) Membolehkan para pendidik
penda’wah Islam mencontohi dan mengajar, mengikut sistem pendidikan dan pengajaran yang sihat kerana
Muhammad SallaLlahu ‘alaihi Wasallam sendiri adalah sebagai pendidik,penasihat,guru dan
pertunjuk yang utama.
Bila
mana kita berpenat-lelah mencari model mahupun icon untuk dijadikan suri
teladan dalam kehidupan kita maka jawapannya terkandung dalam firman allah
s.w.t. didalam surah al-ahzab:21.
Sesungguhnya
pada (diri) RasuluLlah itu menjadi contoh yang paling baik untuk (menjadi
ikutan) kamu.
Nabi Muhammad s.a.w. merupakan suri teladan yang terbaik
dan telah diiktiraf samaada kawan mahupun lawan,Baginda s.a.w. telah diiktiraf
oleh kaumnya mahupun dunia sejagat akan keistimewaannya yang universal,firman allah s.w.t. didalam surah al-anbiya':107.
Dan tiadalah kamu mengutuskan engkau
(wahai Muhammad),melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam.
Oleh
itu,perlu kita fahami bahwa,sirah bukanlah semata-mata subjek atau silibus
pelajaran semata-mata,bukan juga menjadi bahan bacaan picisan
semata-mata,bahkan sirah boleh diletakkan tingkat pembacaannya selepas
al-quran dan hadis rasulullah s.a.w.
Al-quran
yang menyuruh dan melarang,supaya perintahnya dilakukan dan larangannya
dijauhi,Sunnah yang menghuraikan dan menjelaskan al-quran,supaya petunjuk
sunnah itu diikuti dan hikmahnya dimanfaatkan,Sirah yang membekalkan adab yang
murni,kaedah yang betul dan cara berpolitik yang bijak. Syeikh Muhammad
Al-Ghazali:"Fiqhu Sirah".
Bagaimana
Caranya?
Islam
bukanlah agama yang bersifat melarang dan membangkang semata-mata,akan tetapi
perlu kita sedari islam adalah agama yang menyediakan seribu satu jalan dan altenatif
kepada penganutnya untuk mudah dalam mengamalkan syariat islam.islam juga adalah agama yang mendidik atau dalam bahasa kurang sopan "menternak" penganut-penganutnya.
Tidak
salah untuk kita meluangkan sedikit masa untuk berhibur,kerana jiwa manusia
sentiasa berkehendak kepada hiburan,tetapi yang menjadi masalah apabila
semuanya ingin jadikan sebagai hiburan semata-mata.
Bila jiwa merindukan kekasih hati,lagu cinta dipasang,bila teringatkan kampung
halaman,syair dan gurindam dilantunkan,bila tiba hari kebesaran islam,selawat
dan salam kita dendangkan,bila tiba musim peperiksaan,bacaan al-quran kita
perdengarkan.
Kita
seolah-olah mengambil al-quran sebagai satu bahan hiburan,selawat dan salam
keatas nabi Muhammad s.a.w. kita gubah menjadi syair dan gurindam.(jangan kita
mengambil allah s.w.t. dan rasulullah s.a.w. saat dalam kesusahan semata-mata
dan meninggalkan allah dan rasul saat kita dalam kesenangan,bimbang allah dan
rasul tidak mengambil kita saat kita teramat memerlukannya).
kita
seharusnya membezakan antara perkara yang serius dan tidak serius,membahagikan
masa untuk berhibur dan bertadabbur,sebahagian masa kita bahagikan untuk
mentadabbur al-quran,sunnah,sirah dan ilmu-ilmu agama yang lain,ada masanya
kita membahagikan masa untuk ilmu fardhu kifayah,sebahagian masa kita tetapkan
untuk perkara yang kurang serius.
kita
diperintahkan supaya menggunakan dan membahagikan masa bagi empat
perkara:1)untuk agama iaitu melakukan ketaatan samaada fadhu mahupun sunat,2)untuk
mencari rezeki yang halal untuk diri dan keluarga,3)untuk berkhidmat kepada
manusia dan melakukan perkara yang menberi manfaat kepada mereka,4)untuk
kerehatan badan.-Imam As-Syahid Hassan Al-Banna.
Langkah
pertama dan seterusnya.
Pelbagai
kajian yang telah dilakukan oleh para ulama berkaitan sirah nabi muhammad
s.a.w.,samaada kajian yang berbentuk peristiwa semata-mata,kajian yang
membongkar pengajaran dan pelajaran daripada nabi muhammad s.a.w.,kajian dari
sudut gerakan dakwah nabi muhammad s.a.w. dan pelbagai bentuk kajian yang lain,ketimbunan
kajian ini bukan kerana suatu kajian itu tidak memadai kepada sirah rasulullah
s.a.w.,tetapi,ianya seolah-olah menggambarkan betapa luasnya skop pengajian
sirah rasulullah s.a.w.
Yang
demikian itu,kita seharusnya lebih cenderung untuk turut sama mengkaji sirah
rasulullah s.a.w. untuk mendapatkan cara bagaimana sirah itu mampu hidup
didalam diri kita,kepelbagaian rujukan mampu membantu kita untuk tidak
tersimpang atau menyimpang dalam mengeluarkan hasil kajian kita terhadap
sirah.dengannya juga kita mampu untuk membezakan antara marhalah dan manhaj
sirah rasulullah s.a.w. dalam apa jua sudut kehidupan.
Pada hari ini, orang-orang
kafir telah putus asa (daripada memesongkan kamu) dari ugama kamu (setelah
mereka melihat perkembangan Islam dan umatnya). Sebab itu janganlah kamu takut
dan gentar kepada mereka, sebaliknya hendaklah kamu takut dan gentar kepadaKu.
Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu ugama kamu, dan Aku telah
cukupkan nikmatKu kepada kamu, dan Aku telah redakan Islam itu menjadi ugama
untuk kamu. Maka sesiapa yang terpaksa kerana kelaparan (memakan benda-benda
yang diharamkan) sedang ia tidak cenderung hendak melakukan dosa (maka bolehlah
ia memakannya), kerana sesungguhnya Allah maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. Surah al-maidah:3.
Luangkan
sedikit masa kita untuk mengkaji sirah rasulullah s.a.w.,kajilah dari setiap
sudut kehidupan baginda s.a.w. sesungguhnya kita tidak akan bertemu suatu
kekecewaan dalam kajian itu.muhasabah bukan untuk memikirkan kenapa masalah berlaku mencari bagaimana menyelesaikannya.
12/Safar/1433
06/Januari/2012
Bayt
Farid,Amman,Jordan.
No comments:
Post a Comment