Friday 2 November 2012

Uruslah Cinta Untuk Ke Syurga.


Tulisan ini tidak mampu untuk dijadikan dalil mahupun hujjah, namun mungkin boleh dinilai semula berkaitan pemahaman terhadap chenta.

1) Setiap kali diperkatakan tentang chenta sebelum kahwin, pastinya penuntut dibidang Pengajian Islam yang menjadi sasaran, seolah-olah agama allah itu turun untuk mereka yang belajar di bidang pengajian islam semata-mata. Ingat! agama islam itu datang kepada semua, bahkan bukan sekadar manusia sahaja, akan tetapi keseluruh alam islam itu menjadi rahmat. 

::Dan tiadalah Kami mengutuskan engkau (wahai Muhammad), melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam::.[Al-Anbiya ; 107]

2) Tidak perlu sama sekali untuk kita menghujum orang yang belajar di bidang pengajian islam semata-mata untuk menghalalkan perbuatan kita. Andai kata seorang syeikh mengaku dia diberi Ilham untuk dia berkahwin lebih daripada 4, kita diharamkan sama sekali untuk menuruti jejak langkahnya kerana perbuatannya itu tidak diiktiraf oleh agama bahkan perkara itu adalah suatu bid'ah yang benar-benar sesat. makanya perlakuan orang yang belajar di bidang agama tidak semestinya betul dan benar kerana sabda nabi s.a.w.;

::Seorang mu'min yang paling sempurna imannya adalah yang paling indah akhlaknya:: (Riwayat Abi Daud & At-Tirmizi)

3) Sejak dari bangku sekolah lagi, kita dimomokan dengan kata-kata yang "Chenta itu Haram, Cinta itu berdosa, Cinta itu tidak Syar'ie). Sungguh cetek pemikiran mereka yang berkata sedemikian, tiada asas dalam perbahasan. Andai chenta itu haram apakah benar tindakan Abu Bakar As-Siddiq r.a. yang menangis ketika bapanya(Abu Quhafah) masuk islam dek kerana memikirkan nabi Muhammad s.a.w. iaitu insan yang paling dicintainya tidak mendapat peluang sebagaima yang dia perolehi pada hari itu, Tangisan Abu Bakar adalah kerana rasa pilu terhadap nabi muhammad s.a.w. yang mana bapa saudara baginda s.a.w. tidak menganut islam sehingga akhir hayatnya.

Tangisan dan kepiluan ini adalah tidak lain melainkan ianya satu manifestasi Chenta seorang sahabat kepada sahabatnya.

Kemanisan Persahabatan.

Kata Abu Sufyan ::Tidak pernah aku melihat seseorang mencintai seseorang seperti cintanya sahabat-sahabat Muhammad kepada Muhammad:: 

Chenta tatkala Remaja;

4) Perasaan Chenta muncul tanpa dipinta, tidak mungkin seseorang mampu untuk memaksa-maksa hatinya untuk cenderung jatuh cinta kepada seseorang melainkan sudah pasti adanya tunas chenta didalam hatinya. mana mungkin seseorang mampu untuk memaksa dirinya sakit tatkala melihat orang yang dicintainya sakit, mana mungkin seseorang memaksa dirinya sedih tatkala melihat insan yang dicintainya sedih, mana mungkin seseorang itu mampu memaksa dirinya bergembira apabila melihat insan yang dicintainya gembira. Dan semua kemungkinan ini mampu direalisasikan dengan naluri manusia yang  bersifat ingin dikasihi dan mengasihi.

Kata-kata Ibnu Hazam;

Bila masanya Muhammad mengharamkan cinta,
Dan apakah ia menghina umatnya yang jatuh cinta,
Janganlah kau berlagak mulia,
Dengan menyebut cinta sebagai dosa.

5) Yang menjadi permasalahannya, bukan chenta itu. namun masalahnya adalah kerana kita silap menguruskan chenta. chenta bukan beerti berdua-duaan ditempat sunyi seperti yang difahami oleh kita pada hari ini, chenta juga bukan beerti berhubungan setiap ketika dan masa tanpa ada ikatan yang sah seperti yang menjadi trend masyarakat kita pada hari ini, chenta juga bukan satu tiket yang menghalalkan segala-galanya.namun chenta adalah manifestasi seorang insan yang normal norma kehidupanya,manusia bukanlah malaikat yang diciptakan oleh Allah s.w.t. semta-mata hanya untuk  beribadah dan taat kepada Allah s.w.t. tanpa diciptakan nafsu, berbeza dengan manusia yang dikurniakan oleh Allah s.w.t. Nafsu, Hati dan Akal.

::Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: kesukaan kepada benda-benda yang diingini nafsu, iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak; harta benda yang banyak bertimbun-timbun, dari emas dan perak; kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih; dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia. Dan (ingatlah), pada sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu Syurga)::(Aali-Imran : 14).

6) Menguruskan chenta itu adalah bermakna menguruskan Nafsu, Akal dan Hati, Naluri manusia saat dia jatuh cinta tidak boleh dihalang mahupun dilarang, namun apa yang diperlukan adalah kawalan, Sebelum kedatangan Islam, masyarakat zaman jahiliyah hidup dengan berbilang-bilang isteri, selepas kedatangan Nabi Muhammad s.a.w., islam telah membentuk suatu sistem dalam hal ehwal perkahwinan untuk sebuah masyarakat ,  bukanlah islam datang dengan halangan tetapi hadirnya dengan sistem dan kawalan. Begitulah Chenta, bila ia mekar dalam jiwa manusia, apa yang diperlukan adalah dorongan bukan halangan.

Bagaimana Mengurus Chenta.

7) Bukanlah bermakna tulisan ini sebagai satu panduan menguruskan cinta, namun sekadar satu perkongsian biasa, Chenta itu adalah kecenderungan hati terhadap sesuatu yang diminati, chenta itu suatu yang agak flosofil, urusan cinta adalah urusan agama, silap mengurus chenta mampu merosakkan agama.

8) Chenta yang paling utama adalah chenta kepada Allah dan Rasul-Nya, ini adalah syarat kesempurnaan Keimanan seseorang Mu’min, tanpa chenta kepada Allah dan rasul-Nya maka hidup tidak sekali-kali berguna, namun apa yang malangnya, ada yang suka untuk menfalsafahkan chenta kepada Allah dan Rasul-Nya, cukuplah dengan Al-Quran dan Hadis Nabi s.a.w yang menjadi 
panduan dalam memanifestasikan chenta kepada Allah dan Rasul-Nya.

“Tiga perkara sesiapa yang ada padanya maka dia mendapati kemanisan iman. (pertama) Hendaklah Allah dan rasulNya lebih dicintai mengatasi selain keduanya. (kedua) Hendaklah dia mencintai seseorang, tidak dia cintainya kecuali kerana Allah. (ketiga) Hendaklah dia benci untuk kembali kepada kekufuran sepertimana dia benci untuk dicampakkan ke dalam neraka” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

9)  Namun disana harus diingatkan, bilamana chenta kepada Allah dan Rasul-Nya menjadi suatu sebatian dalam kehidupan tidak bermakna chenta kepada manusia itu suatu kebinasaan, jatuh cinta kepada insan bukanlah menjadi suatu kesilapan atau kesalahan dengan syarat batas-batas agama tetap dipelihara, batas pergaulan terjaga dan perhubungan terpelihara dari sebarang fitnah.

Cinta Sebelum Kahwin.

10) Bagiku cinta sebelum kahwin itu biasa, namun yang menjadi luar biasa adalah bila ia disalah guna, berhubung tidak kenal masa dan tempat, bersama-sama seolah sudah ada ikatan yang sah dan sebagainya itu yang menjadi kesalahan. Bercintalah jika mampu menghindarkan diri daripada Neraka, kerana sebenar-benar cinta kita kepada seseorang adalah cinta yang ingin melihat pasangan kita itu dijauhkan dari api Neraka dan dimasukkan ke Syurga.

Kata Ibnu Hazam;
“Cinta awalnya permainan dan akhirnya kesungguhan. Dia tidak dapat dilukiskan, tetapi harus dialami agar diketahui. Agama tidak menolaknya, syariat pun tidak melarangnya.”

Uruslah Cinta Untuk Ke Syurga.

Abdul Hakim Othman
02/11/2012 - 17 Zulhijjah 1433 H. 
Irbid,Jordan.

No comments:

Post a Comment