Tulisan ini tidak mampu untuk dijadikan dalil mahupun
hujjah, namun mungkin boleh dinilai semula berkaitan pemahaman terhadap chenta.
1) Setiap kali diperkatakan tentang chenta sebelum kahwin,
pastinya penuntut dibidang Pengajian Islam yang menjadi sasaran, seolah-olah
agama allah itu turun untuk mereka yang belajar di bidang pengajian islam
semata-mata. Ingat! agama islam itu datang kepada semua, bahkan bukan sekadar
manusia sahaja, akan tetapi keseluruh alam islam itu menjadi rahmat.
::Dan tiadalah Kami mengutuskan engkau (wahai Muhammad),
melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam::.[Al-Anbiya ; 107]
2) Tidak perlu sama sekali untuk kita menghujum orang yang
belajar di bidang pengajian islam semata-mata untuk menghalalkan perbuatan
kita. Andai kata seorang syeikh mengaku dia diberi Ilham untuk dia berkahwin
lebih daripada 4, kita diharamkan sama sekali untuk menuruti jejak langkahnya
kerana perbuatannya itu tidak diiktiraf oleh agama bahkan perkara itu adalah
suatu bid'ah yang benar-benar sesat. makanya perlakuan orang yang belajar di
bidang agama tidak semestinya betul dan benar kerana sabda nabi s.a.w.;
::Seorang mu'min yang paling sempurna imannya adalah yang
paling indah akhlaknya:: (Riwayat Abi Daud & At-Tirmizi)
3) Sejak dari bangku sekolah lagi, kita dimomokan dengan
kata-kata yang "Chenta itu Haram, Cinta itu berdosa, Cinta itu tidak
Syar'ie). Sungguh cetek pemikiran mereka yang berkata sedemikian, tiada asas
dalam perbahasan. Andai chenta itu haram apakah benar tindakan Abu Bakar
As-Siddiq r.a. yang menangis ketika bapanya(Abu Quhafah) masuk islam dek kerana
memikirkan nabi Muhammad s.a.w. iaitu insan yang paling dicintainya tidak
mendapat peluang sebagaima yang dia perolehi pada hari itu, Tangisan Abu Bakar
adalah kerana rasa pilu terhadap nabi muhammad s.a.w. yang mana bapa saudara
baginda s.a.w. tidak menganut islam sehingga akhir hayatnya.
Tangisan dan kepiluan ini adalah tidak lain melainkan ianya
satu manifestasi Chenta seorang sahabat kepada sahabatnya.
Kemanisan Persahabatan.
Kata Abu Sufyan ::Tidak pernah aku melihat seseorang
mencintai seseorang seperti cintanya sahabat-sahabat Muhammad kepada
Muhammad::
Chenta tatkala Remaja;
4) Perasaan Chenta muncul tanpa dipinta, tidak mungkin
seseorang mampu untuk memaksa-maksa hatinya untuk cenderung jatuh cinta kepada
seseorang melainkan sudah pasti adanya tunas chenta didalam hatinya. mana mungkin
seseorang mampu untuk memaksa dirinya sakit tatkala melihat orang yang
dicintainya sakit, mana mungkin seseorang memaksa dirinya sedih tatkala melihat
insan yang dicintainya sedih, mana mungkin seseorang itu mampu memaksa dirinya
bergembira apabila melihat insan yang dicintainya gembira. Dan semua
kemungkinan ini mampu direalisasikan dengan naluri manusia yang bersifat ingin dikasihi dan mengasihi.
Kata-kata Ibnu Hazam;
Bila masanya Muhammad mengharamkan cinta,
Dan apakah ia menghina umatnya yang jatuh cinta,
Janganlah kau berlagak mulia,
Dengan menyebut cinta sebagai dosa.
5) Yang menjadi permasalahannya, bukan chenta itu. namun
masalahnya adalah kerana kita silap menguruskan chenta. chenta bukan beerti
berdua-duaan ditempat sunyi seperti yang difahami oleh kita pada hari ini,
chenta juga bukan beerti berhubungan setiap ketika dan masa tanpa ada ikatan
yang sah seperti yang menjadi trend masyarakat kita pada hari ini, chenta juga
bukan satu tiket yang menghalalkan segala-galanya.namun chenta adalah
manifestasi seorang insan yang normal norma kehidupanya,manusia bukanlah
malaikat yang diciptakan oleh Allah s.w.t. semta-mata hanya untuk beribadah dan taat kepada Allah s.w.t. tanpa
diciptakan nafsu, berbeza dengan manusia yang dikurniakan oleh Allah s.w.t.
Nafsu, Hati dan Akal.
::Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: kesukaan
kepada benda-benda yang diingini nafsu, iaitu perempuan-perempuan dan
anak-pinak; harta benda yang banyak bertimbun-timbun, dari emas dan perak; kuda
peliharaan yang bertanda lagi terlatih; dan binatang-binatang ternak serta
kebun-kebun tanaman. Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia. Dan
(ingatlah), pada sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu
Syurga)::(Aali-Imran : 14).
6) Menguruskan chenta itu adalah bermakna menguruskan Nafsu,
Akal dan Hati, Naluri manusia saat dia jatuh cinta tidak boleh dihalang mahupun
dilarang, namun apa yang diperlukan adalah kawalan, Sebelum kedatangan Islam,
masyarakat zaman jahiliyah hidup dengan berbilang-bilang isteri, selepas
kedatangan Nabi Muhammad s.a.w., islam telah membentuk suatu sistem dalam hal
ehwal perkahwinan untuk sebuah masyarakat , bukanlah islam datang dengan halangan tetapi
hadirnya dengan sistem dan kawalan. Begitulah Chenta, bila ia mekar dalam jiwa
manusia, apa yang diperlukan adalah dorongan bukan halangan.
Bagaimana Mengurus Chenta.
7) Bukanlah bermakna tulisan ini sebagai satu panduan
menguruskan cinta, namun sekadar satu perkongsian biasa, Chenta itu adalah
kecenderungan hati terhadap sesuatu yang diminati, chenta itu suatu yang agak
flosofil, urusan cinta adalah urusan agama, silap mengurus chenta mampu merosakkan
agama.
8) Chenta yang paling utama adalah chenta kepada Allah dan
Rasul-Nya, ini adalah syarat kesempurnaan Keimanan seseorang Mu’min, tanpa
chenta kepada Allah dan rasul-Nya maka hidup tidak sekali-kali berguna, namun
apa yang malangnya, ada yang suka untuk menfalsafahkan chenta kepada Allah dan
Rasul-Nya, cukuplah dengan Al-Quran dan Hadis Nabi s.a.w yang menjadi
panduan
dalam memanifestasikan chenta kepada Allah dan Rasul-Nya.
“Tiga perkara sesiapa yang ada padanya maka dia
mendapati kemanisan iman. (pertama) Hendaklah Allah dan rasulNya lebih dicintai
mengatasi selain keduanya. (kedua) Hendaklah dia mencintai seseorang, tidak dia
cintainya kecuali kerana Allah. (ketiga) Hendaklah dia benci untuk kembali
kepada kekufuran sepertimana dia benci untuk dicampakkan ke dalam neraka”
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
9) Namun disana harus
diingatkan, bilamana chenta kepada Allah dan Rasul-Nya menjadi suatu sebatian
dalam kehidupan tidak bermakna chenta kepada manusia itu suatu kebinasaan,
jatuh cinta kepada insan bukanlah menjadi suatu kesilapan atau kesalahan dengan
syarat batas-batas agama tetap dipelihara, batas pergaulan terjaga dan perhubungan
terpelihara dari sebarang fitnah.
Cinta Sebelum Kahwin.
10) Bagiku cinta sebelum kahwin itu biasa, namun yang
menjadi luar biasa adalah bila ia disalah guna, berhubung tidak kenal masa dan
tempat, bersama-sama seolah sudah ada ikatan yang sah dan sebagainya itu yang
menjadi kesalahan. Bercintalah jika mampu menghindarkan diri daripada Neraka,
kerana sebenar-benar cinta kita kepada seseorang adalah cinta yang ingin
melihat pasangan kita itu dijauhkan dari api Neraka dan dimasukkan ke Syurga.
Kata Ibnu Hazam;
“Cinta awalnya permainan dan akhirnya kesungguhan. Dia tidak
dapat dilukiskan, tetapi harus dialami agar diketahui. Agama tidak menolaknya,
syariat pun tidak melarangnya.”
Uruslah Cinta Untuk Ke Syurga.
Abdul Hakim Othman
02/11/2012 - 17 Zulhijjah 1433 H.
Irbid,Jordan.
No comments:
Post a Comment