17 Februari 2012.
Perancangan asal hanya sekadar untuk bertemu mata dengan
seorang Ulama Tafsir yang telah banyak mengarang kitab-kitab berkaitan
Al-Quran. Kagum dengan karya Qasasul Quran (3 Jilid) yang beliau hasilkan
ketika berusia 30 tahun, sehingga hari kitab tersebut masih lagi menjadi
rujukan.
Ketika azan subuh, Beliau telah berada di masjid. 2
rakaat solat sunat dan 1 juzu’ al-Quran menjadi hidangan harian beliau.
Gambar ketika Syeikh Solah al-Khalidi ketika menyampaikan Kuliah umum di Bayt PRISMA, Mafraq.
Mendapat lebih daripada yang diharapkan
Mulanya, cadangan mengadakan kelas bersama Syeikh Solah
al-Khalidi h.zh hanya lontaran idea untuk kelas kecil-kecilan. Alhamdulillah,
bermula dengan satu Kuliah Umum bersama ahli PPMA di dewan Da’abis, berlanjutan
ke Markaz Muhafazah Al-Quran dan ke rumah Syeikh h.zh
Peluang yang tidak disia-siakan.
Itu semua hanya sekadar selingan, selingan bagaimana
seorang guru mendidik anak-anak didiknya untuk melazimi subuh berjemaah. Setiap
kali ada sahabat-sahabat yang ingin bertemu beliau, pastinya, subuh di masjid
menjadi ‘syarat’ utama.
Kenangan teman-teman "Subuh" bersama Syeikh Solah al-Khalidi h.zh di Masjid Farid al-Khalil
Seketika berdua.
Solat subuh pagi tersebut, Imam membacakan petikan ayat
daripada surah al-Isra’.
Kesempatan berjalan pulang ke rumah Syeikh aku cuba
melontarkan persoalan sekitar isu Mesir dan tafsiran ayat وَقُرْآنَ
الْفَجْرِ ۖ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا ?
“Syeikh, apa yang dimaksudkan dengan وَقُرْآنَ الْفَجْرِ ۖ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا, adakah yang dimaksudkan itu adalah bacaan
al-Quran pada waktu pagi ?”
“Yang dimaksudkan dengan ayat tersebut adalah bacaan Solat
Fardhu Subuh, kerana ketika itu malaikat menyaksikan hamba-hamba yang sedang
menunaikan solat.”
Tafsir Ringkas.
Ketika menafsir ayat وَقُرْآنَ
الْفَجْرِ ,
Ibn Kathir r.hm menyebut bahawa yang dimaksudkan disini ialah ; Solat Subuh.
Didalam Sahih Bukhari, Imam Bukhari r.hm ketika menafsirkan ayat إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا , Beliau membawakan tafsiran daripada Mujahid r.hu iaitu ;
Solat Subuh.
Terlalu banyak hadith-hadith yang menceritakan kelebihan
solat subuh.
Antara hadith masyhur yang menceritakan berkaitan ayat
ini adalah hadith yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari, daripada Abu Hurairah
r.hu., Nabi s.a.w. bersabda:
“Kelebihan solat berjemaah berbanding solat bersendiriaan
itu adalah dengan 25 kali ganda ganjaran, dan para malaikat yang bertugas pada
waktu malam dan waktu siang akan berkumpul pada waktu solat subuh. Abu Hurairah
berkata; dan bacalah apa yang kamu kehendaki ( وَقُرْآنَ الْفَجْرِ ۖ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ
كَانَ مَشْهُودًا).”
Pemuda yang disaksikan malaikat.
Daripada Abu Hurairah r.hu, Nabi s.a.w. (Menafsirkan
ayat) وَقُرْآنَ الْفَجْرِ ۖ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا, Sabda Nabi s.a.w. “Ia (bacaan dalam solat
subuh) disaksikan oleh para malaikat yang bertugas pada waktu siang dan waktu
malam.” (at-Tabari)
Mengkhususkan Solat subuh berbanding solat-solat lain
bukan bermaksud solat fardhu yang lain itu kecil ganjarannya, bahkan al-Quran
juga secara jelas mengajar kepada orang-orang yang beriman untuk sentiasa
menjaga dan memlihara solat kerana solat adalah tiang dan tunjang kepada agama.
Namun, yang menjadi persoalan utama adalah, Allah s.w.t.
menjadikan sesuatu yang istimewa didalam solat subuh.
Ketika manusia lena di ulit mimpi.
Kehangatan dalam selimut.
Allah menjadikan solat subuh sebagai kayu uji kepada
orang beriman untuk melihat betapa kebenaran dan keikhlasan keimanan seseorang
mukmin.
Apabila dikatakan bahawa solat subuh itu disaksikan oleh
para malaikat yang bertugas pada waktu siang dan waktu malam, ia tidak
menafikan bahawa solat-solat lain tidak disaksikan oleh para malaikat. Akan
tetapi dek kerana terlalu istimewa solat subuh itu. Allah s.w.t. merakamkan
satu ayat khusus untuknya untuk menggambarkan kelebihannya.
Beruntunglah mereka yang melazimi solat subuh berjemaah
kerana ianya disaksikan para malaikat. Semoga kita tergolong dalam kalangan
mereka yang disaksikan para malaikat.
Bersembang selepas solat fardhu Isya’.
Para Ulama mazhab Hanafi, Maliki, Sya’fie dan Hanbali
bersepakat bahawa hukum bersembang kosong selepas selesai menunaikan solat isya’
adalah ditegah (makruh).
Daripada Abi Barzah r.hu, “Sesungguhnya Nabi s.a.w.
menegah untuk tidur sebelum isya’ (Sebelum menunaikan solat isya’) dan
bersembang selepas daripadanya (Selesai menunaikan solat).” (Riwayat Bukhari)
“Sebab ditegah daripada bersembang kosong selepas selesai
menunaikan solat isya’ adalah kerana dibimbangi terlewat menunaikan solat subuh
atau terlepas waktu subuh atau tertinggalkan daripada menunaikan tahajjud.”
(Fiqh Ibn Mas’ud; Dr Abdullah Bin Mohd Bin Abdul Rahman al-Juma’ah)
Namun, diharuskan untuk bersembang (baca;perbincangan) dalam
perkara-perkara yang membawa kebaikan dan kemaslahatan seperti membaca al-Quran, memuliakan tetamu,
perbincangan dalam ilmu-ilmu feqah dan perbincangan ilmiah yang lain. Apa yang
penting perkara tersebut membawa kepada faedah dan kebaikan.
Daripada Umar bin al-Khattab r.hu, “Sesungguhnya Nabi
sa.w. berbincang (selepas solat isya’) bersama Abu Bakar r.hu berkaitan urusan
orang Islam, dan aku ada bersama mereka berdua.” (Riwayat Tirmizi).
Doa Nabi Muhammad s.a.w. Kepada Ummatnya.
Menjadi kebiasaan para pedagang arab untuk keluar
berdagang pada waktu awal pagi, begitu juga diriwayatkan bahawa Nabi s.a.w.
jika ingin menghantar tentera untuk keluar berjihad, maka Baginda s.a.w. akan
mengiringi mereka pada waktu awal pagi.
Begitulah kita selaku mukmin. pagi seorang mukmin itu
dimulakan dengan penuh keberkatan, solat subuh, zikir ma’thur, bacaan al-Quran
lalu dititip pula pengisian-pengisian ilmu.
Semoga kita tergolongan dalam kalangan mereka yang
didoakan oleh Nabi Muhammad s.a.w. dalam doa Baginda s.a.w.
“اللَّهُمَّ
بَارِكْ لأُمَّتِي فِي بُكُورِهَا”
Ya Allah, Berkatilah Ummatku pada waktu pagi mereka.” (Riwayat
at-Tirmizi)
Solat subuh pagi tersebut, Imam membacakan petikan ayat daripada surah al-Isra’.
Catatan,
Abdul Hakim Othman.
07 April 2014.
Irbid, Jordan.
No comments:
Post a Comment